آموزش کامل ویدئویی لایه اترنت Ethernet در TCP/IP

آموزش لایه اترنت Ethernet

Ethernet در شبکه چیست

Ethernet تکنولوژی هایی که در لایه های پایینی OSI و TCP/IP کمک می کند که شبکه ها در حالت خیلی وسیعی به يكديگر متصل شوند.

.تکنولوژی Ethernet  در لایه Data link وphysical يعني در دو لایه ی پایینی کار می کند.استاندارد هايي که در IEEE براي اين پروتوكول تعریف شده ۸۰۲٫۲ و۸۰۲٫۳ هستند.

سرعت وBandwith که از این لایه ها پشتیبانی ميشود، بین ١٠٠ تا ١٠٠٠٠٠ Mbps ميباشد. برای عملکرد Ethernet وعملکرد صحیح اطلاعات در شبکه ميبايستي درداخل لایه دو و لایه یک  تعدادي پروتکل درلایه ی ۲ و تعدادي تکنولوژی در لایه ی ۱ از طرف IEEE طراحی میشد.

از مهم ترین پروتکل هایی که در لایه ی دیتا لینک قرار گرفته LLC و MAC Address ميباشد .(LLC(Logical Link Control وظیفه ی صحیح رساندن اطلاعات را از لایه های بالایی به لایه های پاييني بر عهده می گیرد.(MAC (Media Access Contrrolیک آدرس فیزیکی است بر روی تجهیزات شبکه و کارت های شبکه و اینترفیس ها از طرف شرکت سازنده قرار گرفته است. در لایه های OSI در دو لایه ی پایینی دیتا لینک و فیزیکال Ethernet قرار گرفته است.ساختار مک آدرس به این ترتیب است که ۲۴bits  اول آن از سمت شرکت سازنده و۲۴bits بعدی آن مربوط به اینتر فیس و کارت شبکه ی که روی آن دستگاه قرارگرفته مجموعا ۴۸ بیت هست بصورت هگزا نوشته می شود هگزاهای آن هرکدوم۴bits هست که بخش های ۸بیتی طبقه بندی می شود و قابلیت تبدیل آن ها به باینری برای کامپیوتر میتونه فراهم بشه . در ویدیو پرسه ی ارسال اطلاعات از طریق فریم برای شما نمایش داده شده. در بخش بعدی با ساختار هگزا دسیمال در داخل مک آدرس به کار رفته آشنا می شوید.هگزا ۱۶ مقدار است از ۰ تا ۱۵ درهر باینری هگزا ۴ بیت وجود داره . توسط کامند ipconfig /all  ما میتونیم فیزیکال آدرس های مربوط به کارت شبکه هامون را ببینیم .در ویدیو چگونگی انتقال فریم به صورت Unicast , broadcast , multicast نمایش داده شده .زمانی که کامپیوترها نخواهند از طریق مک آدرس باهم ارتباط پیداکنندو فقفط با آی پی بخواهند کار کنند سرویس ARP مطرح میشه.ARP سرویسی است که آی پی را به مک آدرس تبدیل می کند و بالعکس

کامندی که نشون دهنده ی مک آدرس ها و آی پی آدرس ها در IOS سیسکو هستند show Ip ARP  است.توسط این کامند می توانیم بفهمیم آی پی آدرس هامون چه مک آدرسی دارند بر روی کدام اینتر فیس.در سیستم عامل مایکروسافت برای نمایش آی پی ها و مک آدرس هایی که در کارت شبکه های شما قرار گرفته از کامند ARP -a استفاده می کنیم.broadcast درپروتکل ARP  میتواند برای ما مشکلات امنیتی و پهنای باند را بوجود بیاره .در سوءیچ segmentation انجام شده برای جلو گیری از به هدر رفتن پهنای باند و پایین آمدن امنیت در اثر broadcast های که در قدیم توسط هاب انجام میشد در سوءیچ segmentation باعث شد که ب روی هر یک از پرت های سوءیچ یک collision domain مستقل تشکیل بشه .

در شبکه ی استار سو ءیچ در مرکز قرار می گیردو هر کامپوتر بوسیله ی کابل به سوءیچ متصل است در این شبکه بعد از ARP ای که انجام شده MAC table  سوءیچ ما update شده یعنی سوءیچ دقیقا میدونه  که به کدام پرت کدام مک آدرس وصل شده است .

Auto-MDIX  کامندی است که در محیط CLI زده میشه کامند آن به صورت MDIX auto  چنان چه شما در محیط IOS سیسکو بزنید کمک می کند که اگر بین دو دستگاه کابل اشتباه متصل شده باشد این کابل ها را بصورت مدار مجازی تبدیل خواهد کرد و ارتباط را برقرار می کند.این کامند در ۱۲٫۰۲IOS به بعد قابلیت استفاده داره و بصورت پیش فرض disable هست شما باید  enable کنید.از جمله فاکتور هایی که برای انتخاب تجهیزات سیسکو باید دقت داشته باشید POE بودن دستگاه سوءیچ است.اگر شما سوءیچ را از نوع Power over Ethernet(POE) انتخاب کنید در کابل شبکه ای که به پورت آن متصل می کنید نیروی الکتریسیته ی مورد نیازآن دستگاه نیز انتقال پیدا خواهد کرد .از دیگر فاکتورهایی که برای انتخاب دستگاه های سیسکو باید دقت کردfix, بودن, modular بودن یا stackable بودن آن است.فاکتور مهم دیگه لایه دو بودن یا لایه سه بودن  سوءیچ هاست. در لایه سه آی پی ها کار خواهند کردو در لایه ی دو مک آدرس ها .

سوءیچ های لایه سه سیسکوبر اساس تکنولوژی CF عمل خواهند کرد در داخل ,CF  Routing tableها, FIB table  وadjacency table قرارگرفتن که توسط آن ها میتونن سوءیچ ها عملیات فوروارد کردن پکت های اطلاعاتی بر اساس آی پی انجام بدن  Routing tableها جداول مسیریابی هستن . FIB table  جداولی هستن که بهترین مسیر را برای پکت مورد نظر ما تعیین میکنند. adjacency tableها جداولی هستن که به FIB کمک میکنند تا بتوان هاب بعدی و روتر بعدی که بهترین مسیرهست را مشخص کند. تکنولوژی CF بر روی اکثر سوءیچ های لایه سه شرکت سیسکو فعال می باشد.از جمله اینترفیس های شما بر روی تجهیزات لایه ی سه سو ءیچ های شرکت سیسکوکه میتونید داشته باشیداز این قراراست.

Switch Virtual Interface (SVI) وRouted port و layer 3 Ether Channel  هستن . Routed portها همان پورت های فیزیکی هستن که بر روی دستگاه ما قرارگرفتن چنانچه که بخواهیم از اینترفیس ها بعنوان روتر استفاده کنیم کامند

no switchport که بر روی این اینتر فیس ها فعال می کنیم ازجمله اینتر فیس های مجازی که بر روی این تجهیزات میتونیم ازشون استفاده کنیم SVI هستن که برای تعیین کردن VLAN ها یا اشتراک آنها با محیط های VLAN استفاده میشه.حالت بعدی layer 3 Ether Channel  هستن اینترفیس مجازی هستن با این تفاوت که اینجا مجموعه ای از پورت هایی که روت داده شدن را با اینترچنل ها ادغام میکنیم.

Shopping cart0
There are no products in the cart!