مقاله های آموزش شبکه

انواع شبکه از نظر جغرافیایی

انواع شبکه های کامپیوتری از نظرمساحت جغرافیایی:

انواع شبکه های کامپیوتری از نظر مساحت جغرافیایی و وسعت واندازه به چند دسته PAN,LAN,MAN,WANتقسیم بندی می شوند.در تصویر بطور جامع انواع شبکه های کامپیوتری از نظر مساحت جغرافیایی نمایش داده شده،که به تفصیل در زیر به آن ها پرداخته شده است.

computer networks and types

شبکه های شخصی PAN) Personal Area network)

این شبکه شامل کامپیوتر شخصی شما و ارتباطات میان وسایل کامپیوتر بوده، همچنین جهت برقراری ارتباط بین وسایل شخصی چند نفر به یکدیگر یا برقراری اتصال این وسایل به شبکه ای در سطح بالاتر و شبکه ی اینترنت کاربرد دارد.بصورت سیمی به گذرگاه های کامپیوترUSBو Fire Wire متصل می شود همچنین با استفاده از بلوتوث و Ir DAو  UWB وHOT SPOTشبکه های شخصی را میتوان بصورت بی سیم ساخت.برد این شبکه بیشتر ازچندمتر نیست .

شبکه های محلی LAN) Local Area network)

این شبکه دارای محدوده ی جغرافیایی کوچکی است فاصله اجزا در این شبکه ها کم بوده و نزدیک به یکدیگرقرار دارند بعنوان مثال به اندازه یک سازمان کوچک یاچندین ساختمان می باشد. اززیرساخت های اترنت(Ethernet)یا وای فا WiFi   جهت ارتباط دراین شبکه مورد استفاده قرار میگیرد.از مزیت های این شبکه می توان به امنیت بالا،مدیریت راحت،تعداد کامپیوترهای کمترو سرعت (نرخ انتقال)بالاتر نسبت به شبکه wan اشاره کرد همچنین به دلیل محدودیت جغرافیایی نیاز به خطوط استیجاری مخابراتی ندارد.

computer lan network

شبکه های  شهریMAN)Metropolitan Area network)

حوزه ی جغرافیایی این شبکه در سطح یک شهر می باشد.از ویزگی های این نوع شبکه می توان به ایجاد ارتباط بین چندین شبکه اشاره کرد. معمولاً ادارات و سازمان های بزرگی که چندین شعبه در شهر دارندبرای اتصال شعبه ها به یکدیگر از چنین شبکه ای استفاده می کنند. این شبکه مابین شبکه های LANوWAN قرار میگیرد.دراین شبکه از اتصالات فیبر نوری ویا بصورت بیسیم جهت ارتباط محل های مختلف شبکه استفاده می شود.

7

شبکه های گسترده -جهانی -قاره ای WAN)word Area network)

حوزه ی جغرافیایی این شبکه درسطح کشور وقاره می باشد، برد این شبکه کل کره ی زمین است.اتصال چندین شبکه ی محلی با استفاده از خطوط استیجاری شرکت مخابرات ، ماهواره های مخابراتی یا از طریق خطوط تلفنی جهت مبادله اطلاعات را شبکه ی گسترده گویند.(بعنوان مثال ارتباط بین شعبه های یک شرکت در چند شهر یا کشور)شبکه های گسترده به نسبت شبکه های محلی  سرعت انتقال داده ی کمتری دارند.بزرگ ترین و مهم ترین شبکه گسترده ، شبکه جهانی اینترنت می باشد.

images 1 2

(W LAN (Wireless LAN: شبکه های بی سیم می باشد (فاقد کابل) ، در این شبکه برای انتقال اطلاعات از سیستمی به سیستم دیگر از امواج رادیویی استفاده می شود.

wlan 1283

SAN)Storage Area Network): مجموعه ای از شبکه های   Storage   یا کارت های تحت شبکه اند.

san diagram

 

Internet : از به هم پیوستن تعداد زیادی شبکه های LANوMAN به وسیله ی روتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  آموزش صفر تا صد شبکه

Shopping cart0
There are no products in the cart!