مجازی سازی VMWARE ESXI – VSPHERE

vmware rahbord

مجازی سازی VMWARE ESXI – VSPHERE

 

مجازی سازی VMWARE ESXI – VSPHERE

تازه های VMSphere5.5

ارتقاهایی که نسبت به ورژن های قبلی در VMWARE ESXI Hypervisor5.5 اتفاق افتاده .

  • Hot-Pluggable PCLE SSD Devices این قابلیت امکانات ذخیره سازی داخلی ESXI را ارتقا داده وهمچنین امکان مدیریت جهت افزایش میزان زمان آپ تایم هاردها در ماشین های مجازی فراهم می کند. به عنوان مثال اجازه هات ادد (Hot-Add)وهات ریمو (Hot-Remove) رابه ما می دهد به این معنا که بدون خاموش شدن ماشین های مجازی اقدام به اضافه کردن و برداشتن هارد درایوها میکنیم .
  • Support for Reliable Memory یا پشتیبانی ازتکنولوژی قابل اطمینان این تکنولوژی یک از امکانات سخت افزاری CPUهست که ESXI توانایی استفاده از این امکانات را در ماشین های مجازی فراهم می کند. این قابلیت از ارورهای به وجود آمده در مموری جلوگیری و حفاظت میکنه .
  • Enhancements to CPU C-States توانایی پردازش های عمیق در VMWARE ESXI5.5بوجودآمده که باعث ارتقاء قدرت و مصرف کمتر انرژی در CPU خواهد شد .

Virtual Machine Enhancementsیا ارتقاهای مربوط به  Virtual Machine

  • VM Compatibility with VMware ESXi5.5سازگاری ماشین های مجازی با VMware ESXi5  در هر ماشین مجازی قسمتی وجود دارد به نام Advanced Host Controller Interface (AHCI)  در این قسمت از virtual disk یاهاردهای مجازی و همچنین دستگاه های سی دی رام هر دو پشتیبانی میشه به صورتی که اجازه ی اتصال ۳۰دستگاه را به هر کنترل کننده می دهد تعدادکنترل کننده های موجود برای هر ماشین مجازی حداکثر ۴عدداست که در مجموع ۱۲۰دستگاه را در هرماشین مجازی میتواند پشتیبانی کندکه این مقدار در  VMware ESXIقدیمی تر, محدودتر بود.(rnp.co.ir)
  • Expanded VGPU Support واحدهای پردازش گرافیکی مجازی می باشند که در مبنای هر دو معماری EMDوintend فعالیت میکنن . این موضوع باعث انعطاف پذیری زیادی برای ماشین های مجازی شده(rnp.co.ir) و در کل عملیات Renderکردن تصاویر در ماشین های مجازی براساس ترکیبی از CPUهای موجود برروی سرور و پردازش نرم افزاری ماشین های ESXI انجام می پذیرد .

vCenter Server Enhancements بهبودهایی که درvCenter اتفاق افتاده. برنامه ی مدیریتی vCenter در VMWare vSphere5.5 از عملکرد بالاتری نسبت به نسخه های قبلی برخوردارشده وبسیاری از مشکلات و پیچیدگی های آن کاهش یافته از جمله ارتقاهایی که درvCenter  مشاهده میکنید بصورت زیر می باشد.

  • vCenter Single Sign-on یاSSO این تکنولوژی مربوط به ورود کاربران با کلمات عبور مخصوص به خودشون هست وتحت یک دیتابیس ایمن اتفاق می افتد دقت داریم که از ۵ به بعد این امکان در حال بهبود می باشد در vCenter5.5 با یک دیتا بیس مستقل این عملیات انجام میشه و نیاز به یک دیتا بیس غیر VMware را برطرف ساخته .همچنین این تغییرات عملکرد vCenter را همراه با اکتیودایرکتوری اینترویتت بسیار بهبود بخشیده است.
  • vCenter server Appliance یا(VCSA) این ویژگی همراه با۵عرضه شده وتوانایی پشتیبانی از ۱۰۰هاست و۳۰۰۰ Virtual Machine,را داردچنانچه از دیتا بیس Oracle استفاده شود این مقدار به ۱۰۰۰هاست و ۱۰۰۰۰ویرچوال ماشین افزایش پیدا خواهد کردکه از این حالت در محیط های بسیار بزرگ استفاده میشود.
  • vSphere web client کلیه امور مدیریتی vSphere تحت وب انجام خواهدشدامکانات درگ اند دراپ کردن , فیلتر کردن و مواردی که تا الان گفته شده از ارتقات جدید این سرویس می باشد همچنین این ویژگی در سیستم عامل های مک نیز پشتیبانی می شود.
  • vSphere App HA سیستمی است جهت مانیتورینگ کردن برنامه ها در vSphereکه مشکلات بوجود آمده در اپلیکشن ها درهنگام ریستارت شدن آن ها پیدا میکنه این سیستم به لایسنس Enterprise+ نیز نیازمند است.
  • HA Compatibility with DRS VM-VM Affinity Rules , DRS پروسه ایست که به معنای زمانبندی منابع توزیع شده می باشد.در زمانی که از حالت کلاستردر ماشین های مجازی استفاده میشودازDRSبه منظورتوزیع بار پردازش و حافظه بین ماشین های مجازی کمک گرفته میشود.
  • vSphere Big Data Extensions(BDE) از دیگر امکانات نوین در۵ می باشد که اجازه ی گسترش و مدیریت پروژه های کلاسترمبنی بر هدوپ را می دهدبدین طریق که ماشین های مجازی به جای نصب شدن بر روی یک سروربرای یک مجموعه از سرورنصب می شوند.به شکلی که این منابع کلاسترشده از دید ماشین مجازی تنها یک سرور است و با جابجایی این سرورها ماشین هیچ تغییری احساس نخواهد کرداین امکان بر روی وب کلاینت اجرا خواهد شد و نیاز به لایسنس نسخه های اینترپرایز واینترپرایز پلاس را دارد.
  • Support for 62TB VMDK در ۵ قابلیت های توسعه پذیری کارایی همراه با خاصیت تعادل پذیری و همچنین در دسترس بودن(rnp.co.ir) ارتقاء پیداکرده تا جایی که VM Diskتوانایی ذخیره سازی دوترابایت تا ۶۲  ترابایت دارا می باشد.
  • MSCS Updates در vSphere های قدیمی تر تنها فایبرچنل ها(Fiber Channel) بعنوان پرتکل های ذخیره ساز در محیط های MSCS پشتیبانی می شدند.اما در vSphere5 هر دو پرتکل Fiber Channel و ISCSIبر روی اترنت پشتیبانی می شودکه اصطلاحا به آن (FCOE) Fiber Channel over Ethernet گفته می شود.
  • ۱۶Gb E2E Support در۵ VMware قابلیت پشتیبانی از ۱۶GB پهنای باند در فایبرچنل ها بصورت end to end وجود دارد بصورتی که از هارد های RAID شده تا هاست های vSphere این پهنای باند وجود خواهند داشت .
  • PDL Auto Remove , PDL یا Permanent Device Loss به معنی از بین رفتن پایداری یک دستگاه می باشد.که در عمل به از دست رفتن هارد دیسک ها گفته می شود.چنانچه متذکر شویم که در هر هاست در vSphere توانایی پشتیبانی از۲۵۵ disk device,وجود داردبایداز بوجود آمدن حالت ناپایداریا PDL در هر دیسک , آن دیسک بصورت اتوماتیک یا خودکاراز هاست حذف شود تا دیسک دیگری بتواندجایگزین شود که این عمل توسط  ۵ VMware انجام خواهد شد.
  • vSphere Replication Interoperability : در ۵ , Replication بهینه شده است.بصورتی که به ماشین های مجازی درسایت اصلی اجازه جابجایی و مهاجرت را می دهد.

vSphere Replication multi-point-in-time (MPIT) قابلیتیست درvSphere5.5 که به واسطه ی آن اتفاقات رخ داده در واحدزمان گزارش گرفته و ذخیره شده که طی آن قادر به ریکاوری کردن و بازگشت به زمان گذشته ی ماشین مجازی را انجام می دهیم.

ارتقاء وImprove شدن دستور UNMAP , دستوریست که توسط آن مقدارفضای قابل استفاده اصلاح خواهد شد و بلاک های حافظه را در مقایسه با درصد فضای باقی مانده محاسبه میکندو اصطلاحا فضای مرده و غیر قابل استفاده را بهینه می کندکه در vSphere5.5 VMware این دستور ارتقاء پیدا کرده و میتواند دی اسپیس بیشتری را در فایل های VMDK62TB محاسبه و هندل کند.

VMFS یا Virtual Machine format system که بر اساس آن vSphere نصب و عمل خواهد کرد. در ورژن ۵٫۵ این فرمت ارتقاء یافته وتنها با۲۵۶  مگابایت به هاست های موجود در ESXI اجازه دسترسی به تمامی آدرس های موجود بر روی ۶۴TB , VMFS را می دهد.

vSphere Flash Read Cache قابلیت و راه حل جدیدی از سوی شرکت VMware می باشدکه vSphere را قادر می سازد کلیه دستگاه های فلش بیست را بر روی بستر مجازی متمرکزو باعث مدیریت بهتر منابع قرار گرفته  بر روی این بستر خواهتد شد از جمله تجهیزات فلش بیست می توان از هاردهای SAN وNAS نام برد.(rnp.co.ir)

 

Shopping cart0
There are no products in the cart!