مقدمه ای بر دوره میکروتیک

مقدمه ای بر سیستم عامل میکروتیک

Mikrotik Mtcna Rahbord

آموزش وایرلس دوره میکروتیک در اصفهان ویژه دوره پکیج مهندسی شبکه راهبرد
دوره ی میکروتیک یکی از مهم ترین و پرکاربردترین دوره های مربوط به شبکه است.

شما در این دوره یاد خواهید گرفت چگونه با تجهیزات میکروتیک و سیستم عامل میکروتیک کارکنید. در این دوره تحت عنوان (MTCN) یا MIKROTIK CERTIFIED NETWORK ASSOCIATE  با رئوس مطالب زیرآشنا خواهید شد.

CHAPTER1 از سری آموزش های میکروتیک سطح MTCN :

  • درباره ی میکروتیک

  • تفاوت ROUTERBOARD با ROUTEROS درمیکروتیک

  • و اینکه ROUTERBOARD و ROUTEROS های میکروتیک درچه سطح هایی میتوانند کار کنند.

میکروتیک نام شرکتی در لتونی در اروپا است که تجهیزات شبکه ی رایانه ای و مخابرات بی سیم تولید می کند.  مهم ترین محصول این شرکت سیستم عامل میکروتیک است.سیستم عامل میکروتیک مسیریابیست که با استفاده ازهسته ی لینوکس ساخته شده است. سیستم عامل میکروتیک علاوه بر قابلیت نصب بر روی رایانه های خانگی بصورت بسته ی نرم افزاری سخت افزاری نیز ارائه خواهد شد. سیستم عامل میکروتیک درسال ۱۹۹۵ میلادی توسط دودانشجوی دانشگاه MIT آمریکا به وسیله ی نگارشی از سیستم عامل لینوکس بنیان گذاشته شد. همزمان با شکل گیری استانداردهای۸۰۲٫۱۱ و توسعه ی سخت افزاری این سیستم عامل قابلیت بی سیم نیز به آن افزوده شد. این دستگاه جز مسیریاب های قوی ارایه شده و هم رده ی مسیریاب های شرکت سیسکو می باشد و دارای قابلیت های منحصر به فرد از جمله: روتینگ/فایروال/وایرلس/dhcp سرور /internet server/proxy server  حمایت از آی پی ورژن 6 ip v6 / User management / load balancing و بسیاری از قابلیت های دیگر می باشد.

درباره ی شرکت میکروتیک : تنها دوسال پس از تاسیس این شرکت درسال ۱۹۹۷ شرکت میکروتیک این امکان را فراهم کرد که روتر OS های این شرکت بر روی کامپیوترهای خانگی نصب گردد. این موضوع باعث شد که کاربران خانگی بدون داشتن تجهیزات گران قیمت عملیات روتینگ سوءیچینگ VPN  فایروال و بسیاری از امکانات مهم شبکه را بر روی رایانه شخصی خود انجام دهند. درسال۲۰۰۲ موازي با ساختن روترOS  شرکت میکروتیک اقدام به ساختن روتربرد نمود. این امر باعث شد که روتر OS یا همان سیستم عامل شرکت میکروتیک دقیقا بر روی سخت افزار مورد نظر این شرکت قراربگیرد و از performance و کارایی مورد نیاز خود در حالت ابده آل بهره بگیرد. از آن لحظه شرکت میکروتیک به عنوان یک شرکت تولیدکننده روترهای سخت افزاری و نرم افزاری درجهان شناخته شد. قدرت و کارایی این سیستم عامل درکنار تجهیزات خود باعث گردید که به سرعت  ISP ها کمپانی ها و اشخاص در حیطه ی کاری خود از این سیستم استفاده کنند و اقدام به گسترش هرچه سریع تراینترنت و تکنولوژی های مربوط  به آن و همچنین دراختیار قراردادن آن برای سطح وسیعی از کاربران خود کنند. پیشرفت و گسترش این سیستم عامل باعث شد که این شرکت در سال ۲۰۰۶ اقدام به ساخت سیستم میتینگ وکنفراسی خود به نام MUM  یا میکروتیک یوزر میتینگ کنند و در سطح دنیا کنفرانس های بسیارزیادی جهت آموزش این سیستم عامل برپا کرد.

روتربرد سخت افزاریست که توسط شرکت میکروتیک ساخته شده برای ابعاد مختلفی از شرکت های مختلف با امکانات مختلف وروتر OS  در واقع همان سیستم عامل شرکت میکروتیک هست که بر روی این روتر برد می تواند نصب شود و ما را از داشتن یک کامپیوتر مجزا جهت نصب کردن آن OS بر روی آن کامپیوتر بی نیاز کند.

میکروتیک در زمان های مختلف تجهیزات مختلفی را برای کاربرد های مختلف در شرکت های کوچک و بزرگ تولید کرده و براساس آن سیستم عامل و OS  آن را با محدودیت های مختلفی و با امکانات مختلفی برای آن ها نصب کرده است. میکروتیک می تواند هم در حوزه ی وایرلس هم در حوزه ی روتینگ و سوئیچینگ به خوبی کارکند و تمام نیازهای شرکت را فراهم کند.

همانطورکه مشاهده می کنید دستگاه های میکروتیک بسته به نیاز شرکت ها امکانات مختلفی دارن که در اين ویدئو با انواع آنها آشنا خواهید شد. در اینجا یک سوئیچ میکروتیک وجود دارد که آنتن وایرلس آن می تواند در حکم یک اکسس پوینت در شرکت ما کار کند. امکان POE بر روی آن قرارگرفته شده یعنی Power Over Ethernet واین اجازه را به دستگاه می دهد که از طریق کابلی که برق Power Over Ethernet  در داخل آن قرار گرفته و سوئیچی که Power Over Ethernet را ساپورت می کند میتواند این دستگاه را روشن نگه دارد .برای زمان هایی که از روتر بردهایی در نقاط دور دست از رک ما قرار گرفتند معمولا POE استفاده می شود. در ویدیو مشاهده می کنیداز کانکتور سریال جهت اتصال کابل کنسول به یک کامپیوتر جهت مدیریت آن دستگاه گنجانده شده و شما می توانید از این طریق همانند دستگاه سیسکو به این روتر متصل شوید.

در اینجا ازاسلایدهای Mini PCI پشتیبانی می کند و شما میتوانید بر روی آن ماژول هایی که برای آن دستگاه ساخته شده را بعنوان مثال کارت های وایرلس آنتن های وایرلس برای آن دستگاه قرار دهیم و بصورت داینامیک و برحسب نیازتان و امکانات آن روترو CPU و قابلیت های سازگاری آن دستگاه بروی mini PCI قرار بدهیم.

همچنین دستگاه ما از قابلیت SD Card پشتیبانی می کند و می توانید یک درگاه حافظه داشته باشید که بر روی آن mini SD card قرار دهیم و درنهایت دربرنامه Winbox که برنامه ی مدیریت کننده ی آن است در تب stores بتونید از حافظه ی SD Card  جهت ذخیره سازی اطلاعات OS یا اطلاعات مربوط به تجهیزات خود استفاده کنید. تا اینجا با انواع تجهیزات شبکه ی میکروتیک آشنا شدید و متوجه شدید که دستگاهای میکروتیک میتوانند اینترفیس های مختلفی داشته باشند ( بسته به نیاز ما و کارکردی که بر روی آن میکروتیک درنظر گرفته شده). به این موضوع دقت داشته باشید که تمام روتربردهای میکروتیک همراه با یک OS ارائه میشوند و روی آن ها سیستم عامل میکروتیک از پیش نصب شده و برروی آن ها لایسنس مربوط به آن OS در نظر گرفته شده. لایسنس مجوزی می باشد که این اجازه را به ما می دهد که براساس  هزینه ای که پرداخت شده و قطعه ای که خریداری شده از تعدادی امکانات این OS بهرمند شویم. این موضوع باعث میشود که ما  در زمان های مختلف بتوانیم لایسنس خود را ارتقا دهیم و بهره وری بیشتری از دستگاه روتر میکروتیک داشته باشیم. برای این منظور نیاز است که شما تفاوت level های لایسنس ها و امکاناتی که درlevel های مختلف برای شما فراهم خواهد شد را مسلط باشید که در سایت میکروتیک می توانید خریداری کنید و قابلیت دستگاه را افزایش دهید و تفاوت آن ها را مشاهده کنید.  Router OS License ها در ۶ سطح قرار گرفته شده اند و level های مختلف میتوانند برای ما کارایی های مختلفی و امکانات مختلفی فراهم آوردند. level 0 به صورت آزمایشی میکروتیک تمام امکانات را دراختیارما قرار میدهد که به صورت ۲۴ ساعته آن روتر از کار خواهد افتاد و دیگر سرویس نخواهد داد و صرفا جهت آموزش یا تست دستگاه، میتواند به صورت رايگان و تنها ٢٤ ساعت مورد استفاده قرارگرفته شود.

 

 

Shopping cart0
There are no products in the cart!